Blir ingen gjentakelse av dette

Denne helga startet NBF sitt prøveprosjekt for damebowling i Norge, en erstattning av ligaspillet med noe som ligner mer ett gruppespill. Her deltar ikke fjorårets X-IDE Liga Damer vinnere og Solør sitt damelag.

VANT X-IDE LIGAEN DAMER 2021/2022: Denne gjengen vant ligaspillet for damer forrige sesong. De har ikke valgt å delta på NBF sitt prøveprosjekt i årets sesong

Damelaget består av flere Norgesmestre og Europamestre, og det yngste talentet Jenny Mathiesen regnes som landet beste damespiller. De valgt i protest å ikke stille lag i årets prøveprosjekt for damebowlingen i Norge, og mener prøveprosjektet ødelegger ligaspillet for damene.

De poengterer kuttet i antall helger som "gruppespillet" skal spilles over, mangelen på hjemmebane og muligheter for å vise sporten til de lokale. Tidsrommet mellom helgene er alt for stort, og motivasjonen kan fort dabbe av mellom rundene.

• Det som er mest skuffende er at vår rolle som et av landets beste damelag ikke har noen betydning. At våre meninger ikke betyr noe, og at NBF blankt aviser våre poenger og argumenter. De bare kjørte på med prøveprosjektet, uten å se på konsekvensene. Vi mener norsk damebowling ikke er tjent med et "gruppespill", og at vi er stygt redd for at ligaspill for damer er ødelagt for alltid. Med prøveprosjektet finnes det ingen topp-liga for damer, forteller damelaget til Solør.

Flere klubber som trakk sine lag

Sammen med Solørdamene trakk Glåmdal BK sitt damelag, og Sølvkula-damene valt også å ikke stille lag.

350 visninger0 kommentarer

Siste innlegg